Door mijn jarenlange werkervaring in diverse (management)functies gecombineerd met mijn mantelzorgmakelaarskennis, ben ik in staat om mee te denken en in actie te komen bij het ontwikkelen en implementeren van mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid. Mijn mogelijke toegevoegde waarde is divers.
Het onderwerp mantelzorg bespreekbaar maken. Niet iedereen weet wat mantelzorger zijn precies betekent. Laat staan dat in de organisatie bekend is wie er met mantelzorg te maken heeft. Hoeveel mantelzorgers zijn er eigenlijk en tegen welke knelpunten lopen zij aan?
De verschillende regelingen voor werkende mantelzorgers in beeld brengen. Sommigen staan in de wet maar je kunt ook specifieke faciliteiten of regelingen aanbieden. Zorg dat je beleid voldoende aansluit bij de geconstateerde knelpunten.
Meedenken hoe dit in de praktijk kan gaan werken. Hoe gaan leidinggevenden het gesprek aan met werkende mantelzorgers? En hoe bespreken werkende mantelzorgers hun zorgtaken onderling met collega’s en met hun leidinggevende? Wat is de rol van HRM?
Meedenken over het borgen van het thema mantelzorg. Wie is hiervoor verantwoordelijk en waar publiceer je de afspraken? Neem je het mee in je werving van nieuw personeel en hoe worden nieuwe medewerkers geïnformeerd over de regelingen en faciliteiten?
Met individuele medewerkers kan ik het gesprek aan gaan om toe te werken naar een betere balans. Bovendien kan ik zo nodig bemiddelen bij het maken van goede afspraken tussen de werknemer en de leidinggevende. Een mantelzorgspreekuur is ook één van de mogelijkheden.